Tick Tick Boom

Tjenatjena hejhej!

Igår kväll satt jag och lyssnade på julmusik och slog in julklappar, det var mys!
Idag var en himlans bra dag i skolan, för vi hade bara två riktiga lektioner. Först på morgonen tittade vi på film på Histoire - Geografien (Pianisten, om ni känner till den. Väldigt välgjord film tycker jag, men brutalt hemsk), sen två sega lektioner som jag höll på att somna på och min kompis var tvungen att peta på mig för att läraren inte skulle se, sen väntan på lunch i 1 och en halv timme då vi lekte och åt godis, sen äntligen fick vi gå och äta jul-lunchen som tydligen skulle vara lite extra fancy! Det innebar lite tjusigare förrätt med lax eller gåslever, lax eller biff till huvudrätt och choklad-efterrätter. Inte jättespännande.

Sen var det "julfesten", som jag trodde skulle vara en lite julig pjäs med elever som spelade och sjöng. Det var en mässa med en pjäs om jesu födelse, sånger och en riktig präst. Jag hade glömt att skolan jag går på är en katolsk skola... Men det var trevligt och lagom med ungefär en halvtimmes sjungande och teatrande. Sen fick man välja om man ville ha rast eller gå till en annan sal och se fortsättningen, jag valde att sitta i ett klassrum och prata med min klass.

Mycket lagom jobbig dag! Och imorgon tror jag att det inte är så många normala lektioner heller, vilket ska bli väldigt skönt!



Lite för snabb bild på lek i skolan



För kanske en månad sen försökte jag mig på att baka vaniljbullar. Det blev lite misslyckat, för jag hade bara lärt mig ordet för jäst, men inte att jäst i den här familjen är bakpulver, och jag måste säga färsk jäst för att få riktig jäst... Men de blev goda med mycket vaniljsmak.



Blev bara en före-bild, men de såg nästan likadana ut efter 20(!) minuter i ugnen...


Sen för några veckor sen försökte jag mig på det igen, nu med färsk jäst som värdmamman hade köpt hos bageriet. De blev inte lika hårda som de förra, men växte fortfarande inte så mycket i ugnen och blev torra och inte så spännande.


Lite synd att jag började med något lite mer avancerat som kanelbullar, för nu tror familjen att jag är urusel på att baka alternativt att svenska kakor inte är goda, och mina bakning-skills är ju världsbäst!
Lussebullar vågar jag inte riktigt göra, för det är samma nivå som kanelbullar. Men! Vet ni vad jag fick i ett postpaket för några dagar sen??



Tadaaa!!!

Tack pappa och Kristina! Det här ska jag nog kunna klara att baka ut utan att något går fel (förutom risken att bränna dem eller äta upp degen innan jag gjort några)!



Den här föjlde med också, så jag kan göra skandinaviska pepparkakor dessutom!

Och vet ni vad som hände idag?? Jag fick ett annat postpaket, från mormor och morfar!



Med många fina saker, till exempel en julklapp! Men den får jag ju inte öppna förrän julafton!  Tack tack tack mormor och morfar, det var jättefint!


Det var allt för nu, för nu ska jag äta middag och kolla på film med Marie!

Puss!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0