PARIS is the place to be, del 2, the sequel

Hej!

Jag har inte orkat skriva någonting på några dagar, och jag vet att ni bara har suttit och väntat och väntat på nästa del om mina spännande äventyr i Paris. Så här kommer den!


Tisdag eftermiddag fortsätter:



Det här är alltså Sorbonne, som jag hört talas om så mycket. Men tydligen är det inte som jag tidigare har trott det tjusigaste stället att gå på enligt en av värdsystrarna, utan det finns mycket finare skolor runt om i Frankriket som man kan gå på för att bli det man blir på här. Spännande!



Jag tycker att den påminner om Universitetet-tunnelbanestationen med all text sådär!



Panthéon, ett ställe där många viktiga människor är begravda.



En "crumble" - en av de tre (!) olika sorters kakorna vi gjorde på onsdag eftermiddag. Frusna hallon och äppelbitar i botten, med en superenkel variant av smuldeg som man knappt rör ihop, häller över frukten, och skjuts in i ugnen. Väldigt god blev den!




Kakbak nummer 2: En deg med mandelspån och citronskal och bakpulver bland annat! Och det roligaste var att man bakar ut dem som pepparkakor! Så då infann sig julkänslan lite i slutet av oktober!



Jag måste ju hävda min svenskhet!



Före



Efter!



Och sist men inte minst, den tredje kakan. Den var en ganska "vanlig" kaka, med smör, mjöl och socker men också med vispad äggvita i, så den blev lite extra fluffig. Den fick vi till frukost! Och den var supergod med aprikosmarmelad!



Jag tog inte så många bilder under den tredje shoppingrundan med värdpappan, men det hät huset såg spännande ut, så det fick bli fotograferat.



Något tjusigt torn vid Rue de Rivoli



Och så bar det av hemåt! Från Pont-l'eveque kommer det en god ost!

De andra dagarna dokumentrerade jag inte, eftersom jag satt vid min dator eller i köket och gjorde alla mina läxor som jag hade fått att göra över lovet. Det blev dock en till shoppingrunda inriktad på skor den sista dagen, men det var inte så spännande det. Men jag hittade ett par skor, yay! De får ni se en annan dag.

För övrigt hade jag två "Bac blanc" idag, en i naturämnena och en i franska. Det är alltså ett stort övningsprov inför den riktiga baccen som är i slutet av året. Jag vet inte alls om jag skrev något rätt, men det var ganska intressant att sitta och skriva franska i 4 timmar. Inte roligt, men intressant.

Nu ska jag skriva en short-story på engelska som ska vara klar imorgon, weho!

Puss!



Kommentarer
Postat av: Emelie

Gud va mysiga bilder!

2011-11-16 @ 13:58:40
Postat av: Pappa

hjul-känsla :-)

2011-11-17 @ 12:02:19
Postat av: Mamman

Nu vill vi att du skriver mera!

2011-11-23 @ 12:55:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0