The Alpes

Tjabbatjenahallå!

Nu har jag varit hemma i sisådär en vecka och lite mer och återhämtat mig efter skidsemestern i ALPERNA! Det var superbra skidåkning och MYCKET mat! Resten av lovet var inte så spännande mer än sova-plugga-äta-sova. Och nu har jag varit tillbaka i skolan i två dagar och det känns faktiskt helt okej. Trevligt att träffa alla igen och skönt att lämna in de saker jag tragglat med under lovet.
På fredag åker jag till Paris för en dag med skolan för att gå på lite museer, chilla lite, äta lite picknick, kolla på lite teater och äta lite till. Väldans skönt med en liten paus sådär från skolan, och att få åka till Paris också lixom. Det sitter ju aldrig fel. Och så kanske, kanske jag händelsevis råkar stöta på en SYSTER som är där, man vet aldrig! *Lite hemlig superpepp*

MEN, det ni alla har väntat på, förutom något livstecken från mig, är ju såklart bilderna från aaaalperna!



Vyn från lägenheten där vi bodde. Inte helt fel att vakna upp till det här varje morgon!


Berg!


Vi hade alldeles lagom nära till backen och en schysst utsikt över byn där också.


Då kan man ju fråga sig vem som är en "bra skidåkare". Jag ansåg mig vara en alldeles excellent sådan!


Chillar i backen.


Mont Blanc lyfter på molnhatten och visar sig lite


Mera berg.


Onsdag = Össnö hela dagen lång, så vi tog oss en promenad upp till ett café i backen och drack varm choklad.


Glada miner på vägen ner.



På kvällen åt vi GODASTE maten på restaurang - de längst bort åt ostfondue och vi närmare åt pirrad (vet inte hur det stavas) = en varm stensak som man lägger kött på och grillar det alldeles själv och äter med potatis och rattatouille och massor av annat gott! Det låter inte så spännande, men å jag dör så gott!!












Fromageriet, med massor av ostar, korvar, likörer, honungar, syltar och diverse souvenirer. Plus egentillverkning av beaufort-ost!


Det var väldigt svårt att inte gå in. Jag stod och dreglade lite utanför fönstret...


Tjusigt alla-hjärtansdag-konstverk


Le châlet där vi bodde, vid de två balkongerna i mitten högst upp på huset närmast.


Kalasrolig puckelpist med endast två vurpor och en böjd stav (och det var INTE jag!)



LE MONT BLANC, 4810 m!



Molntäcke över dalen nedanför


Inte helt fel väder





Vy över Les Saisies och Mont Blanc! Vårt hus ligger i mitten längst upp till höger.


Att åka skid-fallskärm (paraski) där ser ju inte helt fel ut...





Berg i 360 grader, det blir mycket berg det!


Solnedgång sista kvällen


Och det var alperna det mina damer och herrar!


Bisous!


P.S Vad tycker ni om min tjusiga bakgrund??
Och ja, det är skor och saker på headern och jag har inte valt det, men jag orkar inte anstränga mig för att lära ig hur jag ska fixa den...

Kommentarer
Postat av: Pappa

ganska nice

2012-02-29 @ 11:54:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0